Tips voor de indeling van een webshop
Het is belangrijk om vooraf na te denken over de indeling en de structuur van uw webshop. Denk hierbij vanuit het perspectief van uw bezoekers: wat is de eenvoudigste, minst verwarrende en kortste weg naar uw producten?
Uw bezoekers zijn heel ongeduldig! Dit geldt nog meer voor mobiele gebruikers. Als uw bezoekers de navigatie verwarrend vinden, als ze moeten zoeken in een lange lijst of als ze teveel moeten klikken, zullen ze uw webshop verlaten.
Eenvoudig: categorieën en subcategorieën
De aan te raden methode is om maximum 7 hoofdcategorieën aan te maken met daaronder telkens maximum 7 subcategorieën.
Hierdoor blijft uw webshop overzichtelijk en gebruiksvriendelijk voor uw bezoekers om te navigeren, ook op een mobiele telefoon.
Vermijd om producten te plaatsen in een categorie die subcategorieën heeft. Dit is mogelijk met onze software, maar het kan verwarrend zijn voor uw bezoekers. U kunt tot 9 categorie niveaus diep gaan, maar we raden aan om maximum 3 niveaus te gebruiken. Hoe minder kliks, hoe beter!
Eenvoudig: categorieën en productvariaties
Producten kunnen variaties hebben: dit kunnen maten van kledij zijn of een extra service bij een product. Eigenlijk zijn variaties producten op zich die bij een bepaald hoofdproduct horen. Daarom hangen ze vast aan hun hoofdproduct en niet aan een categorie.
Door hiervan gebruik te maken, creëert u een extra niveau zonder dat uw bezoekers dieper moeten navigeren in de categoriestructuur.
Aan elk product kunnen ook gerelateerde producten gekoppeld worden.
Hoewel het mogelijk is om subvariaties te maken met onze software, is het niet aan te raden. Teveel niveaus diep en/of teveel klikken zorgt voor verwarring.
Geavanceerd: producten in meerdere categorieën plaatsen
Producten kunnen aan maximum 5 categorieën gekoppeld worden. Zo kan eenzelfde product via meerdere routes gevonden worden.
U kunt dit instellen door bij het bewerken van het product het balkje Geavanceerde opties open te klikken. Hieronder kunt u categorie 2 tot en met 5 instellen.
Expert: product filters
Webshops met grote productlijsten kunnen productfilters gebruiken. Hiermee kunnen uw bezoekers bovenaan in de productlijsten een eigenschap selecteren, waardoor enkel de producten met die bepaalde eigenschap worden weergegeven.
Productfilters is een expert module, zowel voor u als voor uw bezoekers. Gebruik deze alleen als u weet dat uw bezoekers technisch aangelegd zijn.
Gebruik de productfilters op een enkele categorie en combineer deze niet met subcategorieën. Dit maakt het extra verwarrend en foutgevoelig.
Wat met mijn belangrijkste producten?
Deze kunt u het best weergeven op uw homepagina of in de slideshow.
Wat met heel veel producten in verschillende branches en/of niches?
Onze webshops kunnen tot 250.000 producten bevatten. Dit is echter niet realistisch: voor uw bezoekers is het zoeken naar een speld in een hooiberg als ze een bepaald product willen vinden.
Het is aan te raden om bij veel producten deze te verspreiden over meerdere webshops. Dit heeft een aantal voordelen:
- Overzichtelijk voor uw bezoekers
- Webshops kunnen naar elkaar linken en elkaar aanvullen
- Meerdere doelgerichte of specifieke niche webshops zorgen voor meer gerichte bezoekers
- Meer zichtbaarheid in zoekmachines
- U ontvangt extra korting met ons Tell-A-Friend programma als u meerdere webshops aanmaakt
- Introductie
- Product beheer
- Webshop configuratie
- Account en webshop Instellingen
- Betaalmethoden en Betaalproviders
- Facturen, algemene voorwaarden en BTW
- Verzendkosten instellen
- Kortingen en toeslagen instellen
- Domeinnamen registreren en verhuizen
- Meertalige webshop
- Connecties maken met externe platformen
- Webadressen personaliseren
- Meerdere webshops beheren (Multishop)
- Automatische e-mails naar klanten
- Een mooie lay-out ontwerpen
- Bestellingenbeheer
- Marketing
- Modules
- Back-ups nemen en gegevens exporteren
- E-mail en webmail
- Beheerdersaccounts
- Grote productfoto's uploaden
- Twee factor authenticatie
- Labels
- Meta tags - Website verificatie
- Chatfunctie
- Slideshow
- Bezoekers analyse - Google Analytics
- Filters
- Kassasysteem (POS)
- Formuliervelden
- Digitale of virtuele producten
- Symcalia reserveringssysteem
- Gastenboek
- De helpdesk contacteren