Betaalmethoden en Betaalproviders
Welkom in de jungle van online betalingen. We noemen het de jungle omdat het in het begin overweldigend kan zijn. Deze pagina helpt u om alles te begrijpen wat u moet weten over het ontvangen van betalingen in een webshop.
Met EasyWebshop kunt u alle gangbare betaalmethoden of betaalopties aan uw online winkel koppelen.
- Betaalopties (of betaalmethoden)
- Hiermee kunnen uw klanten betalen. Bijvoorbeeld: bankoverschrijving, Bitcoin, kredietkaart.
- Betaalproviders
- Een PSP of betaalprovider (of betalingsaanbieder) is een bedrijf dat online betalingen voor u verwerkt. De meeste PSP's zijn collecterende PSP's. Dit betekent dat zij het geld voor u ontvangen en op regelmatige tijdstippen uitbetalen. De PSP werkt als een betaalterminal in een restaurant, maar is virtueel in plaats van een fysiek apparaat. Betalingen die rechtstreeks gaan - Bankoverschrijving, Bitcoin en contante betaling - hebben geen PSP als tussenpersoon nodig.
U vindt de betalingsinstellingen bij Instellingen > Betaalopties.
Standaard zijn er geen betaalmethoden aan uw webshop gekoppeld. Wanneer een klant een bestelling plaatst, ontvangen u en uw klant een e-mail met de bestelgegevens en moet u contact opnemen met uw klant om de betaling te regelen.
Klik op de knop Toevoegen bovenaan de pagina om betaalmethoden aan uw webshop toe te voegen.
Betaalmethoden
Betaalmethode | Beschrijving |
---|---|
Advanced cash | Advanced Cash is een online portemonnee die kan worden gebruikt als alternatief voor PayPal. Gebruiksvriendelijk voor uw klanten Verplicht een PSP als tussenpersoon (u heeft een account nodig bij Advanced Cash) Uw klanten moeten een foto van hun ID-kaart uploaden als ze met kredietkaart willen betalen |
Apple pay | Geeft uw klanten de mogelijkheid om met Apple pay te betalen. Gebruiksvriendelijk voor uw klanten, uw Apple fans zullen tevreden zijn Verplicht een PSP als tussenpersoon Privacyschendende betaalmethode |
Bancontact | Deze betaalmethode is een lokale debetkaart die veel gebruikt wordt in België. Het was voorheen bekend als Mister Cash. Vertrouwd voor uw Belgische klanten Verplicht een PSP als tussenpersoon |
Bankoverschrijving | Uw klanten zien uw bankgegevens na de orderbevestiging en kunnen vanaf hun bankrekening betalen. De betaling kan via een betaalprovider lopen of rechtstreeks naar uw bankrekening. In deze laatste situatie moet u controleren op binnenkomende betalingen en de bestelstatus handmatig aanpassen wanneer een betaling ontvangen is. De betaling gaat direct naar uw bankrekening De betaling kan enkele dagen op zich laten wachten |
Bitcoin | Bitcoin biedt een betrouwbaar betalingssysteem voor uw webshop. Wij raden u aan over Bitcoin te lezen voordat u betalingen ontvangt. Globaal beschikbaar zonder voorwaarden of beperkingen De betaling gaat direct naar uw Bitcoin-adres Minder gebruikt omdat klanten hun Bitcoin liever niet uitgeven (Wet van Gresham) |
Betaling bij ophalen | Uw klanten halen de producten op en betalen op een fysieke locatie (bijv. uw winkel). Geen tussenpersonen Uw klanten moeten naar u toe komen, wat het doel van een webshop tenietdoet Deze betaalmethode werkt in combinatie met verzendkosten. Zorg ervoor dat u ook een verzendmethode "Afhalen in de winkel" toevoegt. |
Betaling bij levering | Uw klanten betalen aan u, de postbode of koerier wanneer de bestelling wordt afgeleverd. Deze betaalmethode geeft uw klanten het vertrouwen dat ze pas hoeven te betalen als ze de bestelling ontvangen Deze betaalmethode werkt in combinatie met verzendkosten. Zorg ervoor dat u ook een verzendmethode "Verzenden onder rembours" toevoegt. |
Giropay | Giropay is een online betalingssysteem in Duitsland, gebaseerd op online bankieren. Vertrouwd voor uw Duitse klanten Verplicht een PSP als tussenpersoon |
iDEAL | Met iDEAL kunnen uw klanten direct online betalen via een Nederlandse bank. Dit is een aanbevolen betaalmethode als u aan Nederlandse klanten verkoopt. Vertrouwd voor uw Nederlandse klanten Verplicht een PSP als tussenpersoon |
Factuur | Hiermee kunnen uw klanten betalen nadat ze hun bestelling hebben ontvangen. De factuur moet instructies bevatten voor het voldoen van de betaling. U kunt uw klanten aanbieden om later te betalen of om in delen te betalen. U kunt deze betaalmethode optioneel koppelen aan een PSP voor achterafbetalingen. Gebruiksvriendelijk voor uw klanten Malafide klanten kunnen ervoor kiezen om niet te betalen na ontvangst van hun bestelling |
Lightning | Lightning is een betalingsnetwerk dat op Bitcoin draait en dezelfde voordelen heeft. Het versturen van een betaling is net zo makkelijk en snel als het versturen van een e-mail. Gebruiksvriendelijk voor uw klanten Verwaarloosbare kosten (meestal minder dan 1 cent) |
LINE pay | LINE pay is een betaalmethode die wordt gebruikt in Japan, Taiwan en Thailand. Vertrouwd voor uw Aziatische klanten Verplicht een PSP als tussenpersoon |
Maestro | Maestro is een Europese betaalkaart met ongeveer 250 miljoen gebruikers. Verplicht een PSP als tussenpersoon |
Mastercard | Mastercard is een kredietkaart die in bijna elk land gebruikt kan worden. Bijna wereldwijd beschikbaar Moeilijk voor uw klanten om kaartnummers in te voeren Veel voorwaarden en beperkingen die vaak leiden tot mislukte betalingen Hoog risico op fraude met kredietkaarten en terugboekingen |
PayPal | PayPal is een populaire online portemonnee. Om deze betaalmethode te gebruiken hebben zowel u als uw klanten een (gratis) PayPal account nodig. Gebruiksvriendelijk voor uw klanten Hoog risico op fraude en terugboekingen PayPal heeft een reputatie van onbereikbare klantenservice en het willekeurig sluiten van rekeningen |
SOFORT banking | SOFORT banking is een betaalmethode ontworpen voor online betalingen binnen Europa. Het werkt als een SEPA bankoverschrijving maar dan direct. Beschikbaar in veel Europese landen Moeilijk voor uw klanten om bankgegevens in te voeren Niet alle banken zijn compatibel wat vaak leidt tot mislukte betalingen Risico van terugboekingen |
Visa | Visa is een kredietkaart die in bijna elk land gebruikt kan worden. Bijna wereldwijd beschikbaar Moeilijk voor uw klanten om kaartnummers in te voeren Veel voorwaarden en beperkingen die vaak leiden tot mislukte betalingen Hoog risico op fraude met kredietkaarten en terugboekingen |
Lokale betaalmethoden
Bij verkoop binnen een bepaald land kan de voorkeur uitgaan naar betaalmethoden zoals Bancontact, iDEAL, LINE Pay, afhankelijk van de markt waarop u zich richt.
Voor Europese klanten raden wij aan om te koppelen met Mollie. Dit kan automatisch gebeuren bij het toevoegen van betaalmethoden door Automatisch verbinden met betaalprovider te selecteren. Er wordt dan een Mollie-account voor u aangemaakt. Houd er rekening mee dat u het account moet verifiëren en de betaalmethoden in het Mollie account moet activeren.
Als koppelen met Mollie niet lukt, kunt u Europabank gebruiken als alternatief.
Kredietkaarten
De eenvoudigste manier om kredietkaarten te accepteren is door PayPal als PSP te gebruiken. Op deze manier kunt u de betaalmethoden voor verschillende kaarten en PayPal in één keer koppelen. Selecteer betaalprovider PayPal bij de betaalmethoden Maestro, Mastercard, PayPal en Visa en voer het e-mailadres van uw PayPal-rekening in.
Controleer of uw PayPal e-mailadres correct is. Anders komen betalingen op de verkeerde plaats terecht en gaat het geld verloren.
Het is ook mogelijk om Advanced cash, Mollie of Stripe te gebruiken voor het accepteren van kredietkaartbetalingen.
Bankoverschrijvingen
U kunt bankoverschrijvingen accepteren door de betaalmethode Bankoverschrijving toe te voegen en Rekeningnummer als betaalprovider te kiezen. In het onderstaande formulier kunt u uw bankgegevens invoeren. Uw klanten zien de betaalgegevens op de pagina met de orderbevestiging en in de e-mail met de orderbevestiging.
U kunt Mollie ook gebruiken voor het accepteren van bankoverschrijvingen. Er worden kosten in rekening gebracht voor elke betaling, maar het voordeel is dat de orderstatus automatisch wordt bijgewerkt na ontvangst van een betaling.
Als u betalingen rechtstreeks op uw bankrekening ontvangt, kan EasyWebshop niet weten of een betaling is ontvangen. U zult uw bankrekening regelmatig moeten controleren en de bestelstatus handmatig moeten aanpassen. Vergeet dit niet, uw klanten zullen geïrriteerd zijn als u hun betaling mist en hun bestelling vertraging oploopt.
Wij raden aan om bankoverschrijving als betaalmethode aan te bieden, omdat het goed werkt en gebruikt kan worden als andere betaalmethoden mislukken.
Wij raden aan om minstens twee bankrekeningen te voorzien voor redundantie bij het runnen van een bedrijf. Banken kunnen kwetsbaar zijn en ze kunnen u met zich meenemen als ze failliet gaan. Leg nooit al uw eieren in één mandje.
Als u meerdere bankrekeningnummers aan uw klanten wilt laten zien, kunt u dit doen door CMS te gebruiken en de bankgegevens toe te voegen aan de orderbevestigingspagina.
Bitcoin en Lightning
Bitcoin-betalingen gaan direct naar uw Bitcoin-portemonnee of kunnen worden geaccepteerd via een zelf gehoste BTCPay Server.
De voordelen van het accepteren van Bitcoin-betalingen:
Globale betaalmethode | Niet beperkt tot een kleine regio; iedereen kan betalen. |
Veilig | Transacties zijn definitief en terugboekingen zijn onmogelijk. |
Privé | De gegevens van uw klanten en uw financiële gegevens worden niet verzameld of verkocht. |
Gebruiksvriendelijk | Geen slecht functionerende bankwebsites. |
Permissieloos | Betalingen en wallets kunnen niet worden geblokkeerd, bevroren of in limbo blijven hangen. |
Geen tussenpersonen | U houdt zelf de controle en hoeft niet te vertrouwen op tussenpersonen voor het verwerken van betalingen. |
Geen mee-eters | Met Lightning zijn de kosten meestal minder dan 1 cent. |
Instant | Met Lightning ontvangt de verkoper het geld onmiddellijk. |
Wij bieden momenteel geen altcoins of BitPay aan vanwege hun dubieuze reputatie.
Wij raden aan om Bitcoin als betaalmethode aan te bieden omdat het goed werkt en gebruikt kan worden als andere betaalmethoden falen.
Bitcoin is anders dan wat de meeste mensen gewend zijn. Het is aan te raden om de tijd te nemen om erover te lezen, zodat u weet hoe het werkt. Er circuleert veel foutieve informatie over Bitcoin; banken en overheden hebben er baat bij om misinformatie te verspreiden. Wij raden bitcoin.org aan als startpunt, omdat deze website neutrale en correcte informatie verschaft in meerdere talen.
Betaalproviders
EasyWebshop scheidt betaalopties van PSP's. Op deze manier kunt u voor elke betaalmethode een aparte PSP gebruiken. Dit kan redundantie toevoegen en kan vaak voordeliger zijn.
- Klik op de Toevoegen button en selecteer de gewenste betaalmethoden
- Selecteer of en waar u de betalingslogo's op uw website wilt weergeven
- Selecteer of u automatisch wil koppelen met Mollie (alleen EU-klanten)
- Klik op de Toevoegen button onderaan het formulier
- Klik op de Betaaloptie om deze open te schuiven
- Selecteer de Betaalprovider (PSP)
- Voer eventuele extra gegevens in die nodig zijn om verbinding te maken met de PSP
- Optioneel kunt u betaalkosten instellen (zie hieronder)
- Klik op Opslaan
- Test door een testbestelling in uw webshop te plaatsen om te controleren of elke betaalmethode werkt
Voor de meeste PSP's is een identificatie verplicht. Na verificatie zal uw betaalserviceprovider u toestaan om betalingen te accepteren.
U kunt alle documentatie over het verbinden van betaalproviders vinden op de wiki-website voor externe connecties. Het installeren van connecties met PSP's in EasyWebshop is eenvoudig en kan door een niet-technisch persoon worden uitgevoerd. Voor Bank, Bitcoin, Mollie en PayPal is het koppelen nog eenvoudiger en hoeft u geen instructies te volgen.
Houd er rekening mee dat PSP's transactiekosten hebben die ernstig kunnen worden als u meer inkomsten genereert.
Het aanmaken van een account bij een PSP kan minder eenvoudig zijn. Wij kunnen hier geen ondersteuning bieden omdat dit geen onderdeel van onze software is. Als u vragen hebt, neem dan contact op met de helpdesk van de betaalprovider.
Een PSP is een tussenpersoon tussen u en uw inkomsten. PSP's kunnen daarom uw inkomstenstroom controleren door uw tegoeden te bevriezen. Wij raden aan om redundantie in te bouwen door zoveel mogelijk betaalopties aan te bieden en meerdere manieren om betalingen binnen te laten komen. Als één betalingsroute mislukt, loopt u niet het risico failliet te gaan.
Een PSP zal bij een succesvolle betaling een "onder water" technisch bericht naar de API van uw webshop sturen. Dit bericht werkt de orderstatus bij en stuurt automatisch de orderstatus update e-mail naar uw klanten.
EasyWebshop is geen PSP of financiële instelling en verwerkt geen betalingen. Daarom hebben wij geen informatie of een betaling is ontvangen of niet. Het bericht dat we van de PSP ontvangen bij een succesvolle betaling is geen 100% betrouwbare methode om te weten of een betaling is ontvangen. Het kan in sommige gevallen mislukken als het bericht niet door de PSP wordt verzonden. Neem altijd contact op met uw PSP als u twijfelt of een betaling is ontvangen. Alleen zij beschikken over deze informatie.
Betaalkosten instellen
U kunt de kosten van PSP's doorberekenen aan uw klanten. Voor elke betaalmethode kunt u een vast bedrag en een percentage instellen.
Bijvoorbeeld:
- Bankoverschrijving: Gratis
- Bitcoin: Gratis
- Mastercard / Visa: € 0,35 + 3,4%
Zorg ervoor dat uw klanten altijd de optie hebben om een betaalmethode te kiezen waarvoor ze niet extra hoeven te betalen. Anders zullen klanten hun bestelling annuleren tijdens het afrekenen.
Betaalkosten zijn compatibel met alle betaalmethoden en PSP's, de kassa app, alle valuta en facturering. Als uw klant na de bestelling de betaalmethode wijzigt (bijvoorbeeld als het saldo op de betaalkaart onvoldoende is), worden de betaalkosten automatisch opnieuw berekend.
Het is mogelijk om negatieve betaalkosten toe te voegen: zo krijgen uw klanten korting als ze een bepaalde betaalmethode gebruiken.
Betaallogo's weergeven op uw website
- Navigeer naar Instellingen > Webshop instellingen
- Pas de optie Betaallogo's weergeven aan
Hier kunt u aangeven of en waar u de logo's van de betaalmethoden wilt weergeven. Wij raden de voettekst aan. Houd er rekening mee dat niet elke template een zijpaneel heeft. Sommige betaalopties (zoals "Verzending onder rembours") hebben geen betaallogo omdat er geen duidelijk logo voor is. Het toevoegen van een logo dat de betaalmethode niet duidelijk aangeeft, kan voor verwarring zorgen. U kunt natuurlijk zelf een logo of tekst toevoegen naast de betaallogo's gebruikmakende van paginabeheer (CMS).
Een betaaloptie verwijderen
- Klik op de betaaloptie die u wilt verwijderen zodat deze open schuift
- Klik op de Verwijderen button onderaan het formulier
Verwijderde betaalmethoden kunnen weer worden toegevoegd door bovenaan op de knop Toevoegen te klikken. U zult de PSP-gegevens opnieuw moeten invoeren.
Betaalproviders vergelijken
De wereld van online betalingen is complex en uitgebreid. Daarom hebben wij voor onze klanten een grondige vergelijking samengesteld. Uit onze vergelijking blijkt dat nieuwe spelers over het algemeen betere prijzen bieden. Daarnaast zijn Europese aanbieders meestal goedkoper en ondersteunen ze een breder scala aan betaalmethoden.
Bekijk de vergelijking van betaalproviders
Nieuwe PSP's toevoegen met de API
EasyWebshop heeft de belangrijkste PSP's geïntegreerd. Wij raden u aan de reeds geïntegreerde PSP's te gebruiken omdat het koppelen van uw webshop een eenvoudige en niet-technische taak is. Nieuwe PSP's kunnen geïntegreerd worden met behulp van onze API. Dit is een technische taak die door een ontwikkelaar moet worden uitgevoerd.
Volgende pagina: Facturen, algemene voorwaarden en BTW
- Introductie
- Product beheer
- Webshop configuratie
- Account en webshop Instellingen
- Betaalmethoden en Betaalproviders
- Facturen, algemene voorwaarden en BTW
- Verzendkosten instellen
- Kortingen en toeslagen instellen
- Domeinnamen registreren en verhuizen
- Meertalige webshop
- Connecties maken met externe platformen
- Webadressen personaliseren
- Meerdere webshops beheren (Multishop)
- Automatische e-mails naar klanten
- Een mooie lay-out ontwerpen
- Bestellingenbeheer
- Marketing
- Modules
- Back-ups nemen en gegevens exporteren
- E-mail en webmail
- Beheerdersaccounts
- Grote productfoto's uploaden
- Twee factor authenticatie
- Labels
- Meta tags - Website verificatie
- Chatfunctie
- Slideshow
- Bezoekers analyse - Google Analytics
- Filters
- Kassasysteem (POS)
- Formuliervelden
- Digitale of virtuele producten
- Symcalia reserveringssysteem
- Gastenboek
- De helpdesk contacteren