Een webshop starten, de droom van vele ondernemers
Een eigen zaak, daar hoort anno 2024 natuurlijk een website bij. Dat kan een cataloguswebsite zijn met een presentatie van de producten of een complete webshop waar online kan gekocht en betaald worden.
Hoe uitgebreid het allemaal moet zijn, hangt vooral af van je tijd en hoeveel omzet je verwacht van online verkoop. Op deze pagina gaan we dieper in op wat er allemaal bij komt kijken om een webshop te starten. Het is een startersgids om je op weg te helpen in de wereld van de e-commerce.
De voordelen van een eigen webshop
Een eigen webshop starten biedt heel wat voordelen. Het belangrijkste voordeel is misschien wel dat je onderneming gevonden wordt in Google, Bing, DuckDuckGo etc.
- Je eigen stek op het web (onafhankelijk van de grillen van Amazon of Bol)
- Online gevonden worden door potentiële klanten
- Professionele uitstraling
- Altijd open; je moet je bed niet uit om te verkopen
Hoeveel kost het om een webshop te beginnen?
Er is een groot online aanbod aan webshop software en platformen beschikbaar. Elk met hun voor- en nadelen. Sommigen goedkoop, anderen durven zelfs hun prijs niet te vermelden op hun website en verbergen zich achter "vraag een offerte".
Een maatwerk webshop kan interessant zijn als de webshop aan heel specifieke noden moet voldoen en als er een groot budget voorhanden is. Verwacht niet dat een webshop laten maken veel tijdswinst oplevert: je moet nog steeds zelf coördineren en teksten en productfoto's aanleveren.
Vraag verschillende offertes en stel kritische vragen. Kijk of de partij oprecht interesse heeft en meedenkt met jouw onderneming. Controleer de referenties.
Zelf een webshop maken
Je kan natuurlijk zelf aan de slag met technische platformen zoals Magento of WordPress. Maar veel ondernemers hebben er de tijd niet voor om alles uit te pluizen. Het verwonderd mij zelfs dat je de tijd gevonden hebt om al tot hier te lezen, waarvoor dank!
Een andere optie dan maar: de webshop platformen. Het voordeel is dat ze het lastige werk uit handen nemen en een gebruiksvriendelijke software bieden om je webshop te beheren. Je betaalt een maandelijkse prijs voor het gebruik van de applicatie.
Sommige platformen rekenen een omzetfee of transactiekost aan. Dat is een extra procentuele kost per bestelling in de webshop. Zeg maar een belasting op je omzet. Maak vooraf een berekening wat het in de toekomst zal kosten. In het begin is het misschien interessant, maar het wordt al snel een dure grap eens je meer omzet begint te maken.
Nadelen? Veel van deze platformen leveren websites op die er goed uit zien maar technisch van lage kwaliteit zijn. Een website moet snel inladen, gebruiksvriendelijk en mobiel vriendelijk zijn én goed te vinden in zoekmachines. Dat laatste is bij veel aanbieders een struikelblok. En het is niet omdat er op de doos staat dat het zoekmachine vriendelijk is, dat het ook effectief zo is.
Een goede domeinnaam kiezen
Een belangrijke stap. Een domeinnaam moet:
- Zo kort mogelijk zijn
- Liefst enkel letters bevatten
- Eenvoudig zijn om in te tikken
- Goed klinken en makkelijk te onthouden zijn
Een goede domeinnaam vinden kan een uitdaging zijn. Veel domeinnamen zijn reeds bezet door domeinnaamkapers. Zij registreren duizenden domeinnamen in de hoop er enkele aan woekerprijzen te kunnen verkopen. Natuurlijk met het excuus: ik heb deze domeinnaam speciaal voor jou vrijgehouden. Hoe vriendelijk van ze! De domeinnamenregisters doen hier vrolijk aan mee. Ze verdienen immers een flinke duit aan de jaarlijkse fees voor al die ingenomen de domeinnamen. Dat er geen kwalitatieve websites gehost worden op de domeinnamen, zal hun een worst wezen.
Tip: brainstorm over je domeinnaam en maak een lijst van potentiële goede namen. Als je een goede domeinnaam gevonden hebt die nog vrij is, registreer die dan onmiddellijk. Sommige websites bewaren de geprobeerde domeinnamen en registreren die zelf. Het internet zit vol met kapers!
Verkoop je in één land specifiek? Dan is een landextentie (.be of .nl) een betere keuze voor zoekmachineoptimalisatie en naar de klanten toe.
Hoe zit het met betalingen ontvangen?
Welkom in de wereld van de online betalingen. Het is een jungle van regeltjes, beperkingen en verborgen kosten. Gelukkig kom je er met de juiste partijen zonder kleerscheuren vanaf. Je kan betaalmethoden in vier groepen onderverdelen:
- Lokale betaalmethoden (Bank overschrijving, Bancontact, iDeal, Sofort)
- Kredietkaarten (Mastercard, Visa)
- Online portefeuilles (PayPal)
- Bitcoin
We raden aan om de lokale betaalmethoden aan te bieden via een betaalprovider, bijvoorbeeld Mollie. Betalingen met bankoverschrijving gaan best rechtstreeks naar je IBAN-rekening. Het kan ook via een betaalprovider, maar deze zal een commissie aanrekenen voor het verwerken van de betaling. En het is een extra tussenstap.
Van de online portefeuilles is PayPal de bekendste, maar met een bedenkelijke reputatie. Het levert een extra betaalmethode op maar ook veel risico's. Zo is de kans op fraude vrij groot (consumenten kunnen de betaling terugtrekken, ook als alles goed verlopen is) en PayPal heeft de slechte gewoonte om accounts at random te blokkeren. Als je deze betaalmethode activeert, raden we aan om het saldo regelmatig van het PayPal account over te schrijven naar je bankrekening.
De laatste jaren zijn de betalingen met Bitcoin en Lightning aan een flinke opmars bezig. De betaling gaat hierbij rechtstreeks van de koper naar de verkoper. Het voordeel is dat er geen betaalprovider meer aan te pas komt als tussenpartij. Je geld kan dus niet bevroren worden, afgeroomd worden of in limbo blijven hangen. En er zijn geen geweigerde transacties.
Je webshop wettelijk in orde maken
En dan nu het saaie gedeelte. Gelukkig kan je je hier makkelijk vanaf maken. Wat je nodig hebt zijn algemene voorwaarden en een privacybeleid. Voor beide zijn gratis voorbeelden van algemene voorwaarden te vinden.
Een cookiemelding hoeft in de meeste situaties niet. Standaard worden er enkel Functionele cookies geplaatst. Plaats je Marketing cookies, dan is een cookiemelding verplicht. Die kan trouwens in enkele kliks geplaatst worden. Maar je was toch al niet van plan om over de schouder van je bezoekers mee te kijken?
Je webshop optimaliseren voor zoekmachines
Een webshop optimaliseren voor SEO (Search Engine Optimization) is vooral een proces van goede content bieden. Op technisch vlak zijn websites geoptimaliseerd voor goede indexatie. Maar er moet natuurlijk iets interessants te vinden zijn op de website vooraleer zoekrobots de pagina's zullen opnemen.
- Zorg voor passende titels met sleutelwoorden erin
- Zorg voor META-beschrijvingen
- Zorg voor inkomende links
- Vermijd kopiëren en spam
Concreet komt het erop neer dat websites met bruikbare informatie beter scoren. Bij een webshop kan je daar handig gebruik van maken door uitgebreide productbeschrijvingen toe te voegen en een blog met regelmatig up-to-date informatie. De webshop software laat toe om alles op een gebruiksvriendelijke manier in te geven.
Meertalige webshop voor internationaal publiek
Als je dan toch een webshop of website maakt, waarom dan niet ineens meerdere talen toevoegen? Je spreekt dan vanzelfsprekend een veel groter publiek aan. Een webshop meertalig maken is niet zo moeilijk, maar er is wat meer werk aan om alles te vertalen.
Gratis webshop starten
Kan je in deze tijden nog een gratis webshop starten? Uiteindelijk bestaat gratis niet: er moet altijd wel iemand betalen voor de elektriciteit, servers, onderhoud en helpdesk ondersteuning. Ongetwijfeld zijn er nog platformen die het toelaten in ruil voor een schimmige website overladen met advertenties.
Wijzelf hebben 10 jaar gratis webshops aangeboden op ons platform. Dat was een heel populaire formule, maar de kwaliteit van veel webshops liet te wensen over. Gratis webshops werden helaas veelvuldig gebruikt voor fraude. We willen een maatschappelijke bijdrage leveren met kwalitatieve webshops. Dat is ook ethisch naar de consument (de klanten van onze klanten) toe.
Vandaar de beslissing om enkel nog een gratis testversie aan te bieden die beperkt is in de tijd. En advertentie-inkomsten en trackers? Daar doen we al helemaal niet aan mee! Er zijn al genoeg storende advertenties en inbreuken op onze privacy. Door ze weg te halen zorgen we voor een beter internet.
Conclusie
Denk je eraan om een webshop te starten maar schrik je van alles wat erbij komt kijken? Een fout die veel gemaakt wordt, is alles van in het begin perfect te willen hebben. Het beste is om er gewoon aan te beginnen. Dat kan al met een eenvoudige website. Alles kan achteraf uitgebreid, verbeterd en op punt gesteld worden.
Wanneer is het beste moment om te starten met een webshop? Altijd en nooit. Een goed moment afwachten is zinloos. Wijzelf zijn gestart midden in de financiële crisis van 2008, en dat is ook gelukt!
- Introductie
- Product beheer
- Webshop configuratie
- Account en webshop Instellingen
- Betaalmethoden en Betaalproviders
- Facturen, algemene voorwaarden en BTW
- Verzendkosten instellen
- Kortingen en toeslagen instellen
- Domeinnamen registreren en verhuizen
- Meertalige webshop
- Connecties maken met externe platformen
- Webadressen personaliseren
- Meerdere webshops beheren (Multishop)
- Automatische e-mails naar klanten
- Een mooie lay-out ontwerpen
- Bestellingenbeheer
- Marketing
- Modules
- Back-ups nemen en gegevens exporteren
- E-mail en webmail
- Beheerdersaccounts
- Grote productfoto's uploaden
- Twee factor authenticatie
- Labels
- META tags - Website verificatie
- Chatfunctie
- Slideshow
- Bezoekers analyse - Google Analytics
- Filters
- Kassasysteem (POS)
- Formuliervelden
- Digitale of virtuele producten
- Symcalia reserveringssysteem
- Gastenboek
- De helpdesk contacteren