Kortingen en toeslagen instellen

Tekst vergrotenTekst verkleinen

KortingU vindt de functie Kortingen en toeslagen bij Beheer > Meer opties > Kortingen / Toeslagen.

Als Kortingen / Toeslagen niet in het menu wordt weergegeven, stel dan eerst het gebruikerservaringsniveau in op Geavanceerd, bij Instellingen > Meer opties > Gebruikerservaringsniveau.

De functie voor kortingen en toeslagen biedt veel flexibiliteit en personalisatie. Met het systeem kunt u creatief zijn en kortingsregels combineren met één of meerdere voorwaarden (of condities). We hebben de gebruikersinterface zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt, maar het kan even duren voordat u de juiste configuratie heeft. Experimenteer en test uw instelling altijd met een testbestelling.

De korting- en toeslagenfunctie is modulair: u kunt deze activeren wanneer dat nodig is. Deactiveer de module wanneer u deze niet gebruikt.

Productbeheer
Hier kunt u productkortingen instellen, zoals oude prijs, volumekortingen, productlabels en aparte prijzen voor klantgroepen.
Kortingen / Toeslagen module
Gebruik deze module voor kortingen en toeslagen op basis van de volledige bestelling.
Betalingskosten en kortingen
Betaalkosten (of kortingen) kunnen apart worden ingesteld per betaalmethode.

Schermopname kortingsfunctie

Kortingen, toeslagen en voorwaarden

Boodschappentassen

Er zijn vier soorten kortingen of toeslagen:

  • Een vast korting- of toeslagbedrag
  • Een procentuele korting of toeslag
  • Gratis verzending
  • Cadeauproducten

U kunt één of meerdere voorwaarden toevoegen om een korting of toeslag te krijgen:

  • Bij aankoop van een bepaald aantal producten
  • Bij aankoop van een specifiek product
  • Wanneer een bepaald bedrag is gekocht (= som van alle producten zonder kortingen)
  • Als het aankoopbedrag lager is dan een bepaald bedrag (= som van alle producten zonder kortingen)
  • Bij het invoeren van een kortingscode (deze kortingscode kan worden hergebruikt)
  • Bij het invoeren van een eenmalige (unieke) kortingscode (deze kortingscode kan slechts eenmaal per klantaccount worden gebruikt)
  • Bij het bestellen van producten uit een bepaalde categorie
  • Voor klanten in een bepaalde klantengroep
  • Bij een tweede bestelling
  • Vanaf de tweede bestelling
  • Voor het totaalbedrag van alle bestellingen
  • Bij het kiezen van een bepaalde verzendmethode
  • Voor een specifiek land van verzending

Een nieuwe kortingsregel toevoegen

  • Klik op de knop Nieuwe korting / toeslag
  • Kies het type korting
  • Voeg één of meerdere voorwaarden toe
  • Klik op Opslaan

De knop Nieuwe korting / toeslag wordt verborgen na het toevoegen van drie kortingsregels (zie hieronder).

U kunt maximaal drie voorwaarden voor elke korting toevoegen. U kunt de korting of toeslag ook zonder voorwaarden toevoegen.

Een kortingsregel bijwerken en verwijderen Edit korting Delete korting

Nadat kortingsregels zijn toegevoegd, kunt u op de pictogrammen Update en Delete klikken om wijzigingen aan te brengen.

U moet bevestigen als u een kortingsregel wilt verwijderen. Het is niet mogelijk om het verwijderen van een kortingsregel ongedaan te maken. U zult de kortingsregel opnieuw moeten toevoegen.

Belangrijk om te weten bij het gebruik van kortingen

Voeg niet meer dan drie kortingsregels toe.

De module Kortingen en toeslagen heeft veel mogelijkheden: gebruik deze voorzichtig. Als uw regels voor kortingen en toeslagen te complex zijn, zal het verwarrend zijn voor uw klanten en onvoorspelbaar wat er gebeurt als kortingsregels en -voorwaarden worden gecombineerd. Het aantal testpaden wordt te groot, waardoor wij geen technische ondersteuning kunnen bieden voor combinaties van meer dan 3 kortingsregels.

  • Supportlimiet: 3 kortingsregels
  • Systeemlimiet: 30 kortingsregels

Om onze klanten niet te beperken, kunnen er meer dan 3 kortingsregels toegevoegd worden.
Meer dan 3 kortingsregels toevoegen (technische ondersteuning biedt geen dekking in deze situatie)

Kortingen worden automatisch opgeteld / gecombineerd.

Houd er rekening mee dat uw klanten meerdere kortingen tegelijk kunnen ontvangen.

Kortingen worden alleen toegepast als aan alle voorwaarden is voldaan.

Als u een korting geeft aan klanten uit Nederland, zal deze korting alleen zichtbaar zijn als de klant dit land heeft geselecteerd en niet eerder. Eenmalige kortingscodes worden alleen toegepast als de klant is ingelogd. Als de klant niet ingelogd is, kan de software niet controleren of de kortingscode al gebruikt is.

Kortingen worden berekend over het totaalbedrag van de winkelwagen.

De kortingsvoorwaarde Als een bepaald bedrag is gekocht is van toepassing op het totaalbedrag van de winkelwagen. Cumulatieve kortingen kunnen het totaalbedrag verlagen, maar de voorwaarde is van toepassing op het bedrag van de winkelwagen.

Kortingen met de voorwaarde Voor producten uit een bepaalde categorie worden berekend over het totaalbedrag van de producten in deze categorie.

Kortingen en toeslagen worden in willekeurige volgorde toegepast.

Op deze manier kunnen ze elkaar niet beïnvloeden. Dit houdt ook in dat een kortingsregel die de bestelwaarde verlaagt, geen effect heeft op andere kortingen die afhankelijk zijn van een voorwaarde om een bepaalde waarde te kopen.

Voor deze kortingsvoorwaarden heeft een klant een account nodig (geen gastkassa):

  • Unieke kortingscode
  • Klantengroep
  • Totaalbedrag van alle bestellingen gelijk of hoger
  • Tweede bestelling
  • Vanaf de tweede bestelling

Het klantaccount is nodig om te controleren of aan de voorwaarden is voldaan.

Als de prijzen in de webshop inclusief BTW zijn, wordt de korting berekend over het totale aantal producten inclusief BTW.

Als de prijzen in de webshop exclusief BTW zijn, wordt de korting berekend over het totale aantal producten exclusief BTW.

Als uw webshop in meerdere valuta's beschikbaar is, worden het bedrag van de kortingen en het bedrag van de voorwaarden automatisch berekend tegen de huidige wisselkoersen.

BTW-tarieven kunnen worden ingesteld bij Instellingen > Meer opties > Facturen & Belasting.
Valuta's kunnen worden ingesteld bij Instellingen > Meer opties > Taal & Valuta.

Kortingen en toeslagen op betaalmethoden kunt u instellen bij betaalinstellingen.

Het is mogelijk dat uw klanten de betaalmethode wijzigen na de bestelling. Dit kan zijn omdat een bepaalde betaalmethode niet werkt en uw klant een andere betaalmethode wil kiezen. De betaalkosten moeten ook kunnen veranderen, wat invloed heeft op het totale orderbedrag. Het instellen van de betaalkosten is niet mogelijk met de kortingsmodule, omdat de kortingsvoorwaarden veranderd kunnen zijn tussen het moment van de bestelling en het moment van het wijzigen van de betaalmethode, wat tot onverwachte uitkomsten kan leiden.

Voorbeelden

Een korting geven vanaf een bepaald aankoopbedrag

  • Selecteer Vast bedrag korting / toeslag
  • Voer het kortingsbedrag in
  • Klik op de knop Nieuwe conditie
  • Selecteer Totaal bestelbedrag gelijk of hoger
  • Voer het minimale aankoopbedrag in
  • Klik op de knop Opslaan

Korting vast bedrag

Gratis verzending voor bestellingen vanaf €50 en in Frankrijk

  • Selecteer Gratis verzending
  • Klik op de knop Nieuwe conditie
  • Selecteer Totaal productbedrag gelijk of hoger
  • Specificeer de minimale aankoopwaarde
  • Klik op de knop Nieuwe conditie
  • Selecteer Land van verzending
  • Selecteer het land waarvoor u gratis verzending wilt aanbieden
  • Klik op de knop Opslaan

Korting gratis verzending

Merk op dat de prijs in het voorbeeld van € 50 de standaardvaluta van de webshop gebruikt, die kan worden ingesteld bij Talen & Valuta. Het bedrag is de waarde van de winkelwagen, dit is de som van alle producten. Het is exclusief kortingen, toeslagen, verzendkosten, betalingskosten etc.

Merk op dat de klant de korting voor gratis verzending alleen te zien krijgt nadat het land Frankrijk is geselecteerd. Er moet aan alle voorwaarden worden voldaan om een korting te kunnen toepassen.

Korting op een categorie

  • Selecteer Korting / toeslagpercentage en stel het percentage in
  • Klik op de knop Nieuwe conditie en kies Categorie
  • Selecteer de gewenste categorie en klik op de knop Opslaan

Kortingspercentage op een categorie

Korting op sommige producten

  • Maak een nieuwe categorie Kortingscategorie en maak deze onzichtbaar
  • Maak een nieuwe korting Kortingspercentage en stel het percentage in
  • Klik op de knop Nieuwe conditie en kies Kortingscategorie
  • Selecteer Kortingscategorie en sla op
  • In gevorderd productbeheer, onder het tabblad Geavanceerde opties bij Categorie 2 kunt u Kortingscategorie selecteren om producten toe te voegen

Korting op sommige producten

Veelgestelde vragen over kortingen en toeslagen

Mijn klanten kunnen geen kortingscode invoeren
Om een eenmalige kortingscode te kunnen gebruiken, moet uw klant eerst inloggen voordat hij of zij de kortingscode kan invoeren. Anders kan niet gecontroleerd worden of de kortingscode al eerder gebruikt is. De afrekenprocedure mag niet ingesteld zijn op "Gast", anders kan de klant niet inloggen.
De eenmalige kortingscode wordt niet geaccepteerd
Controleer of de klant is ingelogd en of de code nog niet is gebruikt. Als er een andere kortingscode actief is, wordt het invoerveld voor een kortingscode al in de winkelwagen weergegeven. Op dat moment is de klant nog niet ingelogd. Dit kan verwarrend zijn, dus gebruik geen combinatie van deze twee soorten kortingscodes.
De korting op een hoofdcategorie werkt niet op de subcategorieën
De korting op een hoofdcategorie is niet van toepassing op de subcategorieën. Hierdoor kunt u tegelijkertijd een korting voor de hoofdcategorie en een andere korting voor de subcategorie instellen zonder dat de kortingen elkaar beïnvloeden. Gebruik het bovenstaande voorbeeld om producten toe te voegen aan een aparte kortingscategorie die alle producten omvat van de categorieën waarop u de korting wilt toepassen.
De korting op een categorie wordt meerdere keren berekend
U kunt een product aan meerdere categorieën toevoegen. Als u een product meerdere keren aan dezelfde categorie toevoegt, wordt de korting meerdere keren berekend.
Het eindbedrag van de bestelling is onjuist
Meestal is een kortings- of toeslagregel verkeerd ingesteld. Maak exact dezelfde testbestelling in uw webshop en kijk hoe de kortingen worden berekend. Controleer in de kortingbeheerinterface welke instelling van toepassing is en corrigeer indien nodig. Daarna kunt u uw testbestellingen verwijderen bij Beheer > Bestellingen.Vermijd complexe kortingsstructuren, voeg bij voorkeur niet meer dan 3 kortingsregels toe. Zo voorkomt u dat er een ongewenste korting of toeslag aan een bestelling wordt toegevoegd.
De korting wordt niet toegepast bij Gast bestelling
Voor deze voorwaarden heeft uw klant een Account nodig om te bepalen of aan de voorwaarde is voldaan:
- Bij het invoeren van een unieke kortingscode
- Voor klanten in een bepaalde klantengroep
- Voor kortingen of toeslagen voor de tweede bestelling
- Voor kortingen of toeslagen vanaf de tweede bestelling
- Voor kortingen of toeslagen voor het totaalbedrag van alle bestellingen (coupon kaart)
De button om een nieuwe korting toe te voegen is verdwenen
Na het toevoegen van drie kortingsregels zal de button om een nieuwe kortingsregel toe te voegen automatisch verdwijnen. Dit is een veiligheidsmaatregel: wij raden aan om de kortingsstructuur niet te complex te maken. U kunt nog steeds meer dan drie kortingsregels toevoegen als u dit wil, maar wij bieden in deze situatie geen technische ondersteuning. Raadpleeg de aanbevelingen in de secties hierboven op deze pagina over hoe u meer dan drie kortingsregels kunt toevoegen.
Mijn kortingen werken plotseling niet meer
Controleer of de module gedeactiveerd is. Zo ja, dan kunt u de module opnieuw activeren zodat de kortingen terug werken. U hoeft uw kortingsregels niet opnieuw te configureren.

Kortingen zijn een onderdeel van de Business versie. Als uw webshop (tijdelijk) degradeert naar een andere versie, worden de kortingen automatisch gedeactiveerd. Dit geldt ook als de webshop wordt gedowngraded naar de Gratis versie in geval van een betalingsachterstand.

Volgende pagina: Domeinnamen registreren en verhuizen

Starterswiki



Veelgestelde vragen Contact