Klanten beheer

Tekst vergrotenTekst verkleinen

KlantbeheerU vindt een overzicht van uw klanten bij Beheer > Klanten. Met de zoekfunctie bovenaan kunt u een specifieke klant vinden.

  • Klik op een klant in de lijst om de details te bekijken en de klant te bewerken, blokkeren of verwijderen
  • Deze wikipagina behandelt ook klantgroepen

Uw klanten zijn uw klanten. In tegenstelling tot andere platforms verkoopt of deelt EasyWebshop nooit de gegevens van uw klanten en de producten die zij kopen. Wees voorzichtig met het versturen van uw klantgegevens naar betaalproviders, leveringsdiensten of boekhoudapplicaties. Wees u ervan bewust dat vergelijkingssites en shoppingnetwerken uw klanten kunnen stelen of hun gegevens kunnen misbruiken.

Klanten

Klantgegevens bekijken

Voor klanten

Klanten kunnen inloggen op uw webshop en krijgen daarna inzicht in:

  • Hun account-, factuur- of bedrijfsgegevens
  • Hun verlanglijst (indien geactiveerd door de webshop)
  • Hun bestelgeschiedenis (indien aanwezig)

Voor de webwinkelier

In de klantgegevens kunt u bekijken:

  • Klantennaam, bedrijfsinformatie, fysiek adres, e-mailadres en telefoonnummer
  • Status (e-mailadres bevestigd of onbevestigd)
  • Of de klant zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief
  • Bestelgeschiedenis van deze specifieke klant

Klanten worden alleen in de klantenlijst weergegeven als ze een account hebben. Een bestelling met gastkassa maakt geen nieuwe klantaccount aan.

Het geslacht van de klant wordt niet weergegeven. Het is geen vereiste om een geslacht op te geven bij het bestellen, wat een obstakel minder is bij het afrekenen.

Nieuwe klanten toevoegen

Voor klanten

De eenvoudigste manier voor uw klanten is om zelf een account aan te maken wanneer ze voor de eerste keer bestellen. Het proces om een account aan te maken is gebruiksvriendelijk en goed uitgedacht. Het formulier is dynamisch:

  • Het land wordt automatisch gedetecteerd op basis van verschillende parameters
  • Bedrijfsgegevens kunnen worden ingevoerd voor zakelijke rekeningen
  • Velden worden voor sommige landen automatisch ingevuld bij het invoeren van een BTW-nummer of postcode
  • De adresinvoer verandert per land

Sommige landen hebben geen postcode of huisnummer. Voor sommige landen is de adresinvoer omgekeerd en sommige landen hebben het optionele veld staat, district of provincie.

Het e-mailadres van de klant moet worden geverifieerd. Verificatie werkt met een eenvoudige verificatiecode (in plaats van een link). Verificatie is nodig om ervoor te zorgen dat u na de bestelling contact kunt opnemen met de klant, om het aanmaken van spam-accounts te voorkomen, om accountherstel via e-mail mogelijk te maken en om te voorkomen dat kwaadwillenden accounts aanmaken met een e-mailadres van iemand anders.

Als u geen e-mailverificatie wilt, kunt u de uitcheckprocedure wijzigen in Gast.

Voor de webwinkelier

Klik op de knop Nieuwe klant, voer de gegevens van de klant in en klik op Opslaan.

Zorg ervoor dat het e-mailadres correct is.

Uw klant ontvangt nu een e-mail waarin het account kan bevestigd worden en een wachtwoord kan ingesteld worden. Wachtwoorden worden gecodeerd opgeslagen. Als webwinkelier kunt u het wachtwoord van een klantaccount niet zien of instellen.

Als de klant de e-mail niet ontvangt, controleer dan of het e-mailadres correct is en of de e-mail niet door een spamfilter wordt geblokkeerd. Als dit niet werkt, probeer met een ander e-mailadres.

Klanten aanpassen

Voor klanten

Klanten kunnen inloggen op uw webshop om:

  • Hun account, factuur of bedrijfsgegevens aan te passen
  • De accounttaal instellen (als de webshop meertalig) is
  • Aanmelden of afmelden voor de nieuwsbrief
  • Het e-mailadres wijzigen (herverificatie is noodzakelijk)
  • Het wachtwoord wijzigen

Klanten kunnen hun klantengroep niet zien of wijzigen.

Voor het geval dat een klant het wachtwoord vergeten is, is er een link voor accountherstel op de inlogpagina. Hiermee kunnen klanten hun wachtwoord wijzigen met behulp van een verificatielink die per e-mail wordt verzonden.

Voor de webwinkelier

Klik op het icoon Aanpassen of op de naam van de klant om deze specifieke klant te bewerken. U kunt de klant toevoegen aan een klantengroep, blokkeren en verwijderen.

De webshops van EasyWebshop kunnen met elkaar communiceren. Onder strikte voorwaarden wisselen ze ook klantgegevens uit.

Bijvoorbeeld:.

Stap 1: Klant X maakt een account aan bij webshop A. Alleen webshop A ziet klant X in de klantendatabase. Klant X kan nu inloggen bij webshop A.

Stap 2: Klant X logt in bij webshop B met een geldige combinatie van e-mailadres en wachtwoord. Door de geldige authenticatie weet de applicatie zeker dat het klant X is. Er wordt automatisch een nieuw klantaccount aangemaakt in Webshop B. Webshop B ziet nu ook klant X in de klantendatabase.

Waarom is dit mogelijk?.

Het invullen van formulieren kan een obstakel zijn tijdens het bestellen. Als een klant inlogt met een geldig e-mailadres en wachtwoord, maakt de applicatie automatisch het klantaccount aan en vult alle formulieren voor de klant in. Dit maakt het bestelproces een stuk soepeler en vlotter.

Een klant kan nooit ongewenst (d.w.z. zonder login of zonder geldige e-mail/wachtwoordcombinatie) in de klantendatabase van een andere webshop terechtkomen. Zoals hierboven vermeld, worden klantgegevens standaard nooit verkocht of gedeeld met derden buiten EasyWebshop.

Omdat klantaccounts gedeeld kunnen worden tussen webshops, is het om veiligheidsredenen niet mogelijk voor een webwinkelier om de klantgegevens te bewerken. Als de klant accounts heeft bij meerdere webshops, kan dit ertoe leiden dat kwaadwillende webwinkeliers klantgegevens vervalsen. Alleen de klanten hebben volledige controle over hun gegevens en kunnen deze bewerken, zoals het hoort.

Blokkeren of weigeren van klanten

Klant bewerken formulier

Vink het vakje Geweigerd aan en klik op Opslaan. Een geweigerde klant krijgt een foutmelding dat het inloggen is geweigerd, bij het proberen om in te loggen.

Klanten verwijderen

Voor klanten

Na het inloggen ziet een klant de pagina Mijn account. Onderaan staat een kleine link om de account op te zeggen. Deze link leidt naar een bevestigingspagina waar de klant feedback kan achterlaten.

Bij de bevestiging worden de klantgegevens in uw webshop verwijderd, maar niet de bestelgegevens. Als het klantaccount aan meerdere webshops gekoppeld is, wordt alleen het account op uw webshop verwijderd.

U ontvangt een e-mail wanneer klanten hun account verwijderen. Als er feedback is achtergelaten, wordt deze in deze e-mail opgenomen.

Voor de webwinkelier

Methode 1

Klik op het icoon Verwijderen in de klantenlijst om een klant te verwijderen.

Methode 2

U kunt ook op het icoon Aanpassen klikken om de klant te bewerken en vervolgens naar beneden scrollen en op de knop Verwijderen onderaan de pagina klikken.

Bevestigingspagina

U ziet een bevestigingspagina met de naam van de klant die wordt verwijderd. Klik op de knop Verwijderen onderaan om te bevestigen.

Het verwijderen van een klant kan na de bevestiging niet ongedaan worden gemaakt: u zult een nieuwe klantenaccount moeten aanmaken.

De klant ontvangt geen melding van de accountverwijdering.

Klantengroepen

Navigeer naar Beheer > Meer opties > Klantengroepen of navigeer naar Beheer > Klanten en klik op de knop Klantengroepen.

Als Klantengroepen niet in het menu wordt weergegeven, stel dan eerst het gebruikerservaringsniveau in op Geavanceerd, bij Instellingen > Meer opties > Gebruikerservaringsniveau.

Met klantgroepen kunt u verschillende productprijzen per klantengroep instellen en kortingen of toeslagen aanbieden aan een specifieke klantengroep.

Klantengroepen toevoegen

  • Klik op de knop Nieuwe klantengroep
  • Voer de naam van de klantengroep in, bijvoorbeeld: Kortingsgroep
  • Klik op de knop Toevoegen

Klanten toevoegen aan en verwijderen uit klantengroepen

  • Navigeer naar Beheer > Klanten
  • Kies de klant die u wilt toevoegen aan of verwijderen uit een klantengroep
  • Selecteer de klantengroep in het menu (er moet minstens één klantengroep worden toegevoegd)
  • Klik op Opslaan

Klant bewerken formulier

Klanten kunnen niet zien of en aan welke klantengroep ze zijn toegevoegd. Ze kunnen aan één klantengroep per webshop worden toegevoegd.

Klantengroepen aanpassen

  • Klik op het icoon Aanpassen in de lijst met klantgroepen
  • Wijzig de naam van de klantengroep
  • Klik op de knop Aanpassen

Klantengroepen verwijderen

  • Klik op het icoon Verwijderen in de lijst met klantgroepen
  • Om de verwijdering te bevestigen, klikt u op de knop Verwijderen op de bevestigingspagina

Als u een klantengroep verwijdert, worden alle klanten uit de groep verwijderd. Individuele klanten en hun gegevens worden niet verwijderd. Na bevestiging is het niet mogelijk om de verwijdering van een klantengroep ongedaan te maken. U moet een nieuwe klantengroep aanmaken en er klanten aan toevoegen.


Volgende pagina: Facturen downloaden en automatisch verzenden

Starterswiki



Veelgestelde vragen Contact

Algemene voorwaarden Privacyverklaring 2009 ‑ 2024 EasyWebshop