Marketing

Tekst vergrotenTekst verkleinen

MarketingU heeft alle producten geüpload, de lay-out volledig ingesteld en webpagina's gevuld met informatie. Uw webshop is klaar en open voor bezoekers.

Dit onderdeel beschrijft welke technieken u kunt gebruiken voor het aantrekken van bezoekers en het omzetten van prospects in conversies. In het begin zal u weinig verkopen, later zullen tevreden klanten voor een stabiel bezoekersaantal en inkomsten zorgen.

Bezoekers
Een bezoeker is een prospect of een potentiële klant die de website bezoekt en uw producten bekijkt.
Klanten
Een klant bestelt product(en) in uw webshop.
Conversies
Een conversie is de transformatie van een bezoeker naar een klant. De conversieratio is het percentage van bezoekers die omgezet worden naar klanten.

U kunt uw bezoekersstatistieken en conversieanalyse vinden bij Dashboard > Bezoekersanalyse.


Easy Analytics Graph

Easy Analytics Chart

Easy Analytics Line graph

Easy Analytics Conversion graph
Easy Analytics, het analyseprogramma van EasyWebshop.

Het is belangrijk dat u voldoende tijd investeert in het bekend maken van uw webshop. De volgende onderdelen zullen u hier stap voor stap bij helpen.

  • Verkrijgen van inkomende links
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) en advertenties (SEA)
  • Sociale netwerken
  • Klanten feedback
  • Nieuwsbrieven verzenden
  • Een blog maken

Tips en advies voor webshop marketing

Trek bezoekers aan
U heeft in de eerste plaats bezoekers nodig. Het is niet omdat u een website heeft, dat de bezoekers vanzelf komen.
Meld uw website aan bij startpagina's, vraag vrienden of collega's om een link te plaatsen en zorg voor aanwezigheid op webforums en op sociale netwerken. Door de verwijzingen naar uw website zal uw website ook stijgen in de zoekresultaten van Google en Bing. En dat zorgt opnieuw voor extra - gratis - bezoekers.
Adverteer bij het juiste doelpubliek
Als u adverteert, online of offline, zorg er dan altijd voor dat uw advertentie bij het juiste doelpubliek terechtkomt. Segmenteer advertenties volgens interesse, type klant, geografisch, volgens leeftijdscategorie en volgens geslacht.
Informeer uw bezoekers
Kan ik met creditcard betalen? Wanneer worden mijn producten geleverd? Wat zijn de algemene voorwaarden? Uw bezoekers moeten deze informatie kunnen vinden op de website.
Een professionele uitstraling
Met EasyWebshop kunt u zelf de lay-out van uw website bepalen. U kunt de website zo mooi (of zo lelijk) maken als u dat zelf wil. Zorg voor een professionele uitstraling. Blijf consistent in lettertypes en kleurengebruik. Uw logo moet altijd zichtbaar zijn. Vermijd spelfouten, hoofdlettergebruik, een gebrek aan leestekens of meerdere uitroeptekens na elkaar.
Plaats contactinfo online
Zorg ervoor dat u bereikbaar bent via e-mail en telefonisch. Plaats ook uw adres en ondernemingsnummer of BTW-nummer op de website. Een webshop zonder deze gegevens zal geen vertrouwen uitstralen naar klanten toe.
De juiste prijs
Doe een marktonderzoek. Vergelijk de prijzen binnen uw branche. Uw bezoekers zullen dat ook doen en zij zullen uiteraard het product aankopen voor de laagste prijs. Zijn uw producten duurder? Toon dan ook duidelijk aan waarom. Meer kwaliteit, betere service?
Houd verzendkosten laag
Eens uw bezoeker de producten in zijn of haar winkelmandje heeft geplaatst, wil u natuurlijk een succesvolle bestelling. Vermijd nare verrassingen zoals hoge verzendkosten, toeslagen of extra verwerkingskosten. Bezoekers zullen hierdoor afhaken.
Zorg voor voldoende betaalmogelijkheden
Zorg ervoor dat uw bezoeker minstens de keuze heeft uit betaling via bankoverschrijving, creditcard of PayPal. Voor Nederlandse klanten is iDeal een must.
Geef kortingen
Een korting bij een tweede bestelling, een cadeau product of een gratis verzending vanaf een aankoopbedrag van €€100 geven een extra aankoopstimulans.
Verwerf vast cliënteel
Nieuwe klanten aantrekken kost geld. Het is veel goedkoper om uw huidige klanten opnieuw te laten bestellen. Zorg voor een nieuwsbrief met promoties en een blijvende klantenrelatie. En zorg uiteraard voor een uitstekende service, zodat klanten terugkomen én mond-aan-mond reclame maken.
Het opbouwen van goede klantenrelaties gaat niet van vandaag op morgen. Veel webshops worden pas echt succesvol na 3 jaar.

Volgende pagina: Zoekmachine optimalisatie

Starterswiki



Veelgestelde vragen Contact