Chargeback fraude door een klant
Bij betalingen met Kredietkaart en met PayPal heeft de consument de mogelijkheid om de betaling terug te trekken. Het komt voor dat klanten hun betaling terugdraaien nadat ze uw producten of diensten ontvangen hebben. In dat geval is het aan u om te bewijzen dat er effectief geleverd is om de betaling alsnog te kunnen ontvangen.
Betalingen die teruggedraaid kunnen worden:
- Kredietkaarten (Visa / MasterCard)
- PayPal
Betalingen die niet ongedaan gemaakt kunnen worden:
- Bank overschrijving
- Bancontact / Mistercash
- Bitcoin en andere cryptocurrencies
- iDEAL
- Maestro
- Sofortbanking
Hoe omgaan met een chargeback?
Probeer in eerste instantie met uw klant te communiceren en tot een oplossing of compromis te komen. Als dit geen resultaat oplevert, dan kunt u contact opnemen met uw betaalprovider.
EasyWebshop is geen betaalprovider, wij ontvangen en beheren nooit de betalingen van onze klanten en hun klanten. Daarom kunnen we niet verantwoordelijk worden gesteld bij fraude en kunnen we geen compensatie voorzien. U neemt best contact op met uw betaalprovider of bankinstelling als u uw geld wil recupereren.
Sommige betaalproviders verzamelen persoonlijke gegevens van consumenten om zo een uitgaveprofiel op te stellen. Om de privacy van uw klanten te beschermen sturen we enkel de gegevens door die een betaalprovider nodig heeft om een betaling te verwerken:
Gegevens | Voorbeeld |
---|---|
Bestelcode | 20160-17140-65236-59629 |
Gewenste betaalmethode | Bitcoin, PayPal, Sofort |
Totaalbedrag | 3.95 |
Valuta | BTC, EUR, USD |
Interface taal | Nederlands, Engels, Spaans |
Bij achterafbetaalmethodes sturen we wel de adresgegevens van uw klant door naar de betaalprovider. Dit omdat een credit check van de klant nodig is.
De schade beperken
Eventueel kunt u een toeslag aanrekenen voor sommige betaalopties om zo het verlies bij fraude en de extra administratie te compenseren. Zorg er wel steeds voor dat uw klanten minstens één betaaloptie kunnen kiezen waarvoor ze niet extra hoeven te betalen.
Als u het risico op chargebacks volledig wil vermijden, dan raden we aan om enkel directe betaalmethoden te gebruiken.
Vals betalingsbewijs
Het komt soms voor dat klanten bij hoog en bij laag beweren dat ze hun bestelling betaald hebben, of dat ze hun product snel willen hebben en niet willen wachten op de bankoverschrijving. Realiseer u dat een bankafschrift eenvoudig kan gefotoshopt worden.
- Wacht tot het geld op uw rekening staat
- Een telefoontje met uw betaalprovider of bankinstelling kan bevestigen of de betaling voldaan is
Bij webshops - vooral bij verkoop aan consumenten - is het gebruikelijk om de producten pas op te sturen nadat de betaling ontvangen is.
- Introductie
- Product beheer
- Webshop configuratie
- Account en webshop Instellingen
- Betaalmethoden en Betaalproviders
- Facturen, algemene voorwaarden en BTW
- Verzendkosten instellen
- Kortingen en toeslagen instellen
- Domeinnamen registreren en verhuizen
- Meertalige webshop
- Connecties maken met externe platformen
- Webadressen personaliseren
- Meerdere webshops beheren (Multishop)
- Automatische e-mails naar klanten
- Een mooie lay-out ontwerpen
- Bestellingenbeheer
- Marketing
- Modules
- Back-ups nemen en gegevens exporteren
- E-mail en webmail
- Beheerdersaccounts
- Grote productfoto's uploaden
- Twee factor authenticatie
- Labels
- META tags - Website verificatie
- Chatfunctie
- Slideshow
- Bezoekers analyse - Google Analytics
- Filters
- Kassasysteem (POS)
- Formuliervelden
- Digitale of virtuele producten
- Symcalia reserveringssysteem
- Gastenboek
- De helpdesk contacteren