Verzendkosten instellen
Er zijn verschillende manieren om uw producten bij uw klanten te krijgen. Uw klanten kunnen ze zelf ophalen, u kunt de producten bij uw klanten afleveren, of u gebruikt een verzend- of bezorgdienst.
De verzendkosten kunnen worden berekend in de prijzen van uw producten en u kunt ook aparte verzendkosten instellen. De verzendkosten worden bepaald door vier parameters:
- Het totale gewicht van de winkelwagen
- Het land van bestemming
- De stad, provincie of geografische regio van bestemming
- De gebruikte verzendmethode of bezorgservice
U kunt verzendkosten instellen bij Instellingen > Verzendkosten.
Als Verzendkosten niet in het menu wordt weergegeven, stel dan eerst het gebruikerservaringsniveau in op Geavanceerd, bij Instellingen > Meer opties > Gebruikerservaringsniveau.
Verzendkosten toevoegen
Klik op de knop Nieuwe verzendkost om een nieuwe verzendregel toe te voegen. U kunt meerdere verzendregels toevoegen, die elk van toepassing zijn op een bepaalde verzendmethode, gewichtsklasse, land, geografische regio of stad.
- Land
- Wereldwijd: een verzendkost voor verzending overal ter wereld (internationale verzending). Als er geen verzendkosten voor wereldwijd zijn, kan de klant alleen kiezen uit een selectie van toegevoegde landen.
Land: de verzendkosten voor het geselecteerde land. - Postcode
- U kunt een aparte verzendkosten instellen per stad of postcode. Dit kunt u bijvoorbeeld gebruiken als u lagere verzendkosten aanbiedt voor uw klanten die dichtbij wonen. U kunt een postcode of een plaatsnaam invoeren, maar een postcode wordt aanbevolen omdat deze minder snel verkeerd wordt ingetypt door uw klanten.
U kunt het jokerteken * (sterretje) gebruiken voor postcodes, steden of provincies die beginnen of eindigen met een bepaald patroon. Bijvoorbeeld: 8* zou gelden voor alle postcodes die beginnen met 8.Dit veld is alleen zichtbaar als er een land is toegevoegd voor de postcode. - Verzendmethode
- Selecteer de verzendmethode of bezorgservice. U kunt ook gepersonaliseerde verzendmethoden toevoegen. Het is aan te raden om een verzendmethode Afhalen in de winkel toe te voegen die wereldwijd beschikbaar is. Zo kunnen uw klanten altijd bestellen, zelfs als ze in een land wonen waarnaar u de producten niet verzendt.
- Opmerkingen
- Een optionele beschrijving voor de verzendmethode. Dit kan bijvoorbeeld de afhaallocatie van een afhaalpunt zijn.
- Minimum gewicht
- Het minimumgewicht voor de verzendkosten, de standaardwaarde is 0. U kunt kiezen of u het gewicht in Kilogrammen of in Grammen wilt invoeren. Standaard worden de gewichten weergegeven in de SI-basiseenheid Kilogram.
- Maximum gewicht
- Het maximale gewicht voor de verzendkosten. Als er geen maximum is, kunt u 100000 invoeren, zodat het gewicht van het winkelwagentje altijd lager zal zijn dan dit maximum (tenzij u bergen verkoopt, in welk geval u hogere maxima nodig heeft).
- Prijs
- De prijs of het bedrag van deze verzendkost in de standaardvaluta van de webshop. Als BTW van toepassing is, moeten de verzendkosten inclusief BTW zijn. Voor de verzendmethode Afhalen in de winkel wordt aanbevolen om de prijs in te stellen op 0.
Klik op Opslaan om de verzendregel toe te voegen. Herhaal deze procedure om meer verzendmethoden, locaties en gewichtsklassen toe te voegen. U kunt dezelfde tarieven gebruiken als uw koerier of u kunt uw eigen tarieven definiëren.
Als verzendregels elkaar overlappen (bijvoorbeeld door overlappende gewichten), wordt per verzendmethode de laagste verzendkost in uw webshop getoond.
Als er hiaten zijn in de verzendregels (bijvoorbeeld gewichten die niet gedefinieerd zijn), worden er geen verzendkosten getoond in de checkout. Klanten zullen altijd hun bestelling kunnen plaatsen, zelfs als de verzendkosten verkeerd zijn geconfigureerd of niet zijn gedefinieerd.
U kunt testen of verzendkosten werken zoals verwacht door een testbestelling te plaatsen. Daarna kunt u uw testbestellingen verwijderen bij Beheer > Bestellingen.
Provincies en regio's
U kunt aparte verzendkosten instellen voor een provincie of regio. In de applicatie zijn een aantal regio's voorgedefinieerd, zodat u niet alle postcodes handmatig hoeft in te voeren. Voer de volgende regio's exact in zoals ze hier worden weergegeven in het Postcode veld.
Provincies in België
Brussel Hoofdstedelijk Gewest, Provincie Waals-Brabant, Provincie Vlaams-Brabant, Provincie Antwerpen, Provincie Limburg, Provincie Luik, Provincie Namen, Provincie Henegouwen, Provincie Luxemburg, Provincie West-Vlaanderen, Provincie Oost-Vlaanderen.
Departementen in Frankrijk
Ain, Aisne, Allier, Alpes-de-Haute-Provence, Hautes-Alpes, Alpes-Maritimes, Ardèche, Ardennen, Ariège, Aube, Aude, Aveyron, Bouches-du-Rhône, Calvados, Cantal, Charente, Charente-Maritime, Cher, Corrèze, Corse-du-Sud, Haute-Corse, Côte-d'Or, Côtes-d'Armor, Creuse, Dordogne, Doubs, Drôme, Eure, Eure-et-Loir, Finistère, Gard, Haute-Garonne, Gers, Gironde, Hérault, Ille-et-Vilaine, Indre, Indre-et-Loire, Isère, Jura, Landes, Loir-et-Cher, Loire, Haute-Loire, Loire-Atlantique, Loiret, Lot, Lot-et-Garonne, Lozère, Maine-et-Loire, Manche, Marne, Haute-Marne, Mayenne, Meurthe-et-Moselle, Meuse, Morbihan, Moselle, Nièvre, Nord, Oise, Orne, Pas-de-Calais, Puy-de-Dôme, Pyrénées-Atlantiques, Hautes-Pyrénées, Pyrénées-Orientales, Bas-Rhin, Haut-Rhin, Rhône, Lyon Metropool, Haute-Saône, Saône-et-Loire, Sarthe, Savoie, Haute-Savoie, Parijs, Seine-Maritime, Seine-et-Marne, Yvelines, Deux-Sèvres, Somme, Tarn, Tarn-et-Garonne, Var, Vaucluse, Vendée, Vienne, Haute-Vienne, Vosges, Yonne, Territoire de Belfort, Essonne, Hauts-de-Seine, Seine-Saint-Denis, Val-de-Marne, Val-d'Oise, Guadeloupe, Martinique, Guyane, La Réunion, Mayotte.
Regio's in Spanje
Islas Baleares
Regio's in Nederland
Waddeneilanden
Vergeet niet dat u ook jokertekens kunt gebruiken in het postcodeveld als de gewenste regio niet voorgedefinieerd is.
Verzendkosten wijzigen of verwijderen
Nadat u verzendkosten heeft toegevoegd, ziet u een lijst met alle verzendkosten die u heeft toegevoegd.
Met de pictogrammen Bewerken en Verwijderen kunt u de verzendkosten wijzigen of verwijderen.
Als u een land uit de verzendkosten verwijdert, worden de verzendkosten voor de postcodes binnen dat land ook verwijderd.
U moet bevestigen als u een verzendkosten wilt verwijderen. Het is niet mogelijk om het verwijderen van verzendkosten ongedaan te maken. U zult de verzendkosten opnieuw moeten toevoegen.
Verzenddiensten
U kunt bezorgdiensten aan uw webshop koppelen. Het adres van uw klanten wordt naar de bezorgdienst gestuurd en er wordt automatisch een pakket aangemaakt. Bij sommige bezorgdiensten kunnen uw klanten een afhaalpunt op een kaart kiezen.
- Stel uw verzendmethoden en verzendkosten naar wens in
- Navigeer naar Instellingen > Meer opties > Connecties om een Verzenddienst te kiezen
- Klik op de knop Toevoegen en volg de instructies om verbinding te maken
U heeft een account nodig bij de bezorgservice om uw API sleutels te ontvangen, waarmee u uw webshop aan de bezorgservice kunt koppelen. De bezorgdiensten die beschikbaar zijn bij Connecties kunnen op een gebruiksvriendelijke manier worden gekoppeld. Meestal bestaat het proces alleen uit het kopiëren en plakken van twee sleutels om de verbinding te voltooien.
Alle connecties voor de beschikbare bezorgdiensten zijn gedocumenteerd in de wiki:
Het is mogelijk om een ontwikkelaar extra connecties te laten schrijven voor bezorgdiensten op aanvraag. U kunt contact met ons opnemen voor een prijsopgave.
Gratis verzendkosten kortingen
Met de kortingen en toeslagen-functie kunt u een gratis verzending aanbieden voor vooraf gedefinieerde voorwaarden of voor een combinatie van voorwaarden.
Een paar voorbeelden:
- Gratis verzending als een klant € 50 of meer koopt
- Gratis verzending in Zweden als de klant ten minste 3 producten koopt
- Gratis verzending voor klanten in de Premium klanten groep
Complexere kortingsstructuren zijn ook mogelijk, maar wij raden aan om ze eenvoudig te houden om uw klanten niet in verwarring te brengen of per ongeluk gratis verzending aan te bieden.
Voeg niet meer dan één gratis verzending kortingsregel toe. Het wordt uiteindelijk een rommeltje als de kortingsregels te complex zijn. Onze ondersteuningsdienst zal niet ingrijpen als er ongewenste kortingen optreden wanneer er meer dan 3 kortingsregels worden gecombineerd.
Veelgestelde vragen over verzendingen
- Ik heb een bestelling ontvangen zonder verzendkosten
- Controleer of er verzendkosten zijn ingesteld voor het totale gewicht van de winkelwagen. Bijvoorbeeld: verzendkosten zijn ingesteld van 1Kg tot 5Kg. Maar voor een bestelling kan het totale gewicht 0.5Kg of 15Kg zijn. In dit geval ziet uw klant geen verzendkosten. Voeg verzendkosten toe van 0Kg tot 1Kg en van 5Kg tot 100000Kg.
- Mijn klant kan geen verzendmethode kiezen
- Soms moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan voordat een verzendmethode wordt getoond. Bijvoorbeeld: de klant moet eerst het land selecteren of een postcode invoeren voordat de applicatie de beschikbare verzendmethoden voor deze locatie kan weergeven.
- Ik heb een bestelling ontvangen maar de verzendkosten zijn verkeerd berekend
- Meestal is een regel voor verzendkosten verkeerd ingesteld. Maak exact dezelfde testbestelling in uw webshop en kijk hoe de verzendkosten worden berekend. Controleer in de verzendbeheerinterface welke instelling van toepassing is en corrigeer indien nodig.
- Er wordt een tekst weergegeven in verzendbeheer: Geen verzendkosten
- Als er hiaten zijn in de verzendgewichten, wordt er een waarschuwing Geen verzendkosten weergegeven. Dit komt omdat deze gewichtsklasse geen verzendregel heeft. In dit geval kan een klant zonder verzendkosten bestellen.Klanten zullen altijd probleemloos kunnen bestellen; de applicatie zal een bestelling niet blokkeren in geval van een verkeerde configuratie van de verzendkosten.De oplossing is eenvoudig: klik op het pictogram Bewerken om een nieuwe verzendkost voor deze gewichtsklasse toe te voegen. De gewichtsvelden in het formulier zijn dan al ingesteld op de juiste waarden.
Volgende pagina: Kortingen en toeslagen instellen
- Introductie
- Product beheer
- Webshop configuratie
- Account en webshop Instellingen
- Betaalmethoden en Betaalproviders
- Facturen, algemene voorwaarden en BTW
- Verzendkosten instellen
- Kortingen en toeslagen instellen
- Domeinnamen registreren en verhuizen
- Meertalige webshop
- Connecties maken met externe platformen
- Webadressen personaliseren
- Meerdere webshops beheren (Multishop)
- Automatische e-mails naar klanten
- Een mooie lay-out ontwerpen
- Bestellingenbeheer
- Marketing
- Modules
- Back-ups nemen en gegevens exporteren
- E-mail en webmail
- Beheerdersaccounts
- Grote productfoto's uploaden
- Twee factor authenticatie
- Labels
- META tags - Website verificatie
- Chatfunctie
- Slideshow
- Bezoekers analyse - Google Analytics
- Filters
- Kassasysteem (POS)
- Formuliervelden
- Digitale of virtuele producten
- Symcalia reserveringssysteem
- Gastenboek
- De helpdesk contacteren