Back-ups nemen en gegevens exporteren

Tekst vergrotenTekst verkleinen

Backup moduleEasyWebshop heeft een intern back-up systeem. Zo worden alle gegevens van alle webshops automatisch geback-upt. Als extra kunt u ook zelf een back-up maken en opslaan op uw harde schijf. Zo heeft u uw gegevens altijd bij de hand.

EasyWebshop export

De exporfunctie kunt u vinden bij Instellingen > Modules > Back-up / Exporteren.

Als Back-up / Exporteren niet in het menu staat, pas dan eerst het gebruikersniveau aan naar Geavanceerd, bij Instellingen > Gebruikersniveau.

Het gebruik is heel eenvoudig:

  • Kies het onderdeel (producten, klanten, bestellingen, instellingen, ...)
  • Kies het datumbereik
  • Kies het bestandsformaat (CSV, HTML5, JSON, OSD, XML)
  • Klik op Download

Een back-up geeft u een extra zekerheid dat u uw gegevens nooit kwijtraakt. U kunt de gegevens ook gebruiken om producten te importeren in een nieuwe webshop.

Productfoto's en bestanden die u upload naar EasyWebshop zitten niet in deze backup, omdat de datatransfer anders te groot wordt bij webshops met veel producten. Het is aan te raden om deze gegevens zelf te bewaren nadat u ze heeft geüpload naar EasyWebshop.

Limieten

Het maximale aantal items per export is 1.000 items. Meer items exporteren via een webinterface is niet optimaal en kan ervoor zorgen dat de webbrowser crasht bij onvoldoende RAM-geheugen. Voor grote bestanden waarbij het exportbestand meer dan 1.000 items bavat kunt u het datumbereik verkleinen zodat de export in meerdere bestanden kan gedownload worden. Achteraf kunt u de bestanden dan samenvoegen.

Er kan één export per minuut gemaakt worden.

Als er dagelijks veel data moet geëxporteerd worden, is het beter om dit te automatiseren met de EasyWebshop API. Voor real-time data van bestellingen is de API Push functie het best geschikt: deze stuurt een HTTPS-aanvraag na elke bestelling in de webshop en via de kassa app.

Veelgestelde vragen over back-ups en exporteren

De back-up is onvolledig
Bij het exporteren kunnen in principe alle gegevens uit de webshop worden gehaald.

De export kan onvolledig zijn als het datumbereik niet juist is ingesteld: gegevens die buiten dit datumbereik vallen, worden niet meegenomen in de export. Merk op dat de datum voor producten de datum is waarop het product is toegevoegd of voor het laatst is bijgewerkt. Bij een bestelling wordt mogelijk de voorraad van een product bijgewerkt.

Wat ook mogelijk is, is dat de limiet van 1000 items is bereikt. Voor grote bestanden is downloaden via een webinterface niet optimaal; dit kan het beste geautomatiseerd worden via de API. Optioneel kunt u ook een kleiner datumbereik selecteren, zodat de export steeds minder dan 1000 items bevat.
De kolommen zijn verwisseld of de gegevens zijn door elkaar gehaald in de spreadsheet
Dit komt voor wanneer de Office-toepassing het exportbestand (.csv of .ods) niet correct interpreteert en daarom de kolommen verwisselt. Dit is een veelvoorkomend probleem bij Microsoft Office.

Twee mogelijke oplossingen:

1. LibreOffice werkt meestal heel goed voor spreadsheetbestanden.

2. Gebruik een HTML export (exporteren in de browser). Op deze manier kan de data niet vervormd worden door de office applicatie. U kunt daarna de gegevens van de HTML export kopiëren naar de office applicatie.

Volgende pagina: E-mail en webmail

Starterswiki



Veelgestelde vragen Contact

Algemene voorwaarden Privacyverklaring 2009 ‑ 2024 EasyWebshop